Nya stambanor skulle innebära en betydande kapacitetsökning på svenska järnvägar. Betydligt fler och snabbare tåg skulle få plats på spåren.
Men att bygga stambanor kan bli dyrt, mycket dyrt.
I juni 2020 ingick regeringen därför en överenskommelse med Centerpartiet och Liberalerna. Trafikverket fick i uppdrag att ta fram olika förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas till en kostnad om max 205 miljarder kronor.
Stora förändringar krävs
Under måndagsmorgonen presenterade myndigheten tre förslag där budgetkravet möts.
– Men för att komma ner till den här nivån krävs väldigt stora förändringar av järnvägens dragning och stationernas placeringar, säger Ali Sadeghi, programchef på Trafikverket.
Stationer utanför städerna
Om stationerna placeras utanför stadsmiljöerna blir kostnaderna lägre, rälsen rakare och restiden på de nya stambanorna kortas.
Det är dock inget förslag som går hem hos bland annat kommunerna. De vill att den nya järnvägen byggs med centrala stationslägen, eftersom det bidrar till lokal och regional tillväxt.
Kostsamt att bygga i städer
Om rälsen dras genom stadskärnor ökar också prislappen för byggnationen. I utredningens fjärde förslag finns fler centrala stationer, men kostnaden ökar då till omkring 295 miljarder kronor. I tre av de fyra alternativen är stationerna i Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås placerade en bit utanför tätorten. Landvetter flygplats utanför Göteborg finns bara med i ett alternativ och då som extern station. I det fjärde alternativet skulle däremot snabbtågen stanna centralt i Linköping och Jönköping.
– Vi vet av erfarenhet att när man bygger i stadsmiljöer krävs stora och komplexa konstruktioner som är kostnadsdrivande, säger Ali Sadeghi.
Tåg på broar?
Utredningen innehåller en genomgång av olika tekniska lösningar som påverkar kostnaderna. Bland annat tas förslaget om landbroar upp i rapporten.
– Det här med landbroar har alltid varit intressant och det är en potentiell teknisk lösning som vi kommer titta mer på, Ali Sadeghi.
Frågan om nya stambanor för höghastighetståg hamnar nu åter igen på regeringens bord. I dialog med andra partier ska Socialdemokraterna och Miljöpartiet besluta vad som sker härnäst.