– Så gjorde vi inte tidigare. Då tankade vi när vi kom hem till Sverige igen, men nu är dieseln billigare i en del andra länder, säger Jerker Gustavsson som är delägare i Gustavssons busstrafik.
Bolaget har sex bussar; två som kör för länstrafiken och fyra för beställningsresor. När SVT är på besök i företagets garage görs en buss iordning för att åka iväg med skidturister till Österrike.
– Men det är svårt att ge offerter när bränslepriset höjs hela tiden, säger Jerker Gustavsson.
I klippet ovan hör du honom berätta hur det rekordhöga bränslepriset drabbar bussresenärerna.
Olika orsaker till rekordpriset
Vecka efter vecka den senaste tiden har det rapporterats om ökade drivmedelspriser, och höjningar från redan rekordhöga nivåer. Råoljepriset har rusat på världsmarknaden och oljesanktionerna mot världens näst största exportör av råolja, Ryssland, är en orsak till det kraftigt höjda bränslepriset. Den allt svagare kronan gör också att drivmedlet kostar mer.
Kravet på ökad inblandning av biodrivmedel i diesel och bensin, den så kallade reduktionsplikten (läs mer i faktarutan nedan) påverkar också drivmedelspriserna.
Finansminister Mikael Damberg (S) har i veckan sagt att regeringen jobbar med frågan om möjlig kompensation till svenska hushåll medan Moderaterna föreslår åtgärder för att snabbt få ned bränslepriserna. M föreslår att energiskatten på diesel snarast sänks så att den under tre månader når EU:s miniminivå samt att energiskatten på bensin sänks i samma utsträckning. Dessutom vill M justera reduktionsplikten så att drivmedelsföretagen kan skjuta över sina kostnader för inblandning av biodrivmedel till nästa år.
Så fungerar reduktionsplikten
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel.
Kravet ökar successivt till 2030 då utsläppen ska ha minskat med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.
Den 1 januari 2022 höjdes reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Det ledde till att priset på diesel steg mer än en krona.
År 2030 förväntas sammantaget mer än 60 procent av den bensin och diesel som används vara fossilfri.
Vad är biodrivmedel?
Marknaden för drivmedel i Sverige består till största delen av bensin och diesel med inblandning av biodrivmedel. Övriga drivmedel på marknaden är fordonsgas samt de flytande drivmedlen E85, ED95, ren fame och ren HVO. Fame är en förkortning av fettsyrametylester och är en typ av biodiesel. Med HVO menas vätebehandlade fetter och oljor. E85 och ED95 är etanoldrivmedel som används i personbilar med en särskilt anpassad bensinmotor (E85) samt bussar och lastbilar med en särskilt anpassad dieselmotor (ED95).
Under sommartid innehåller E85 ca 85 volymprocent etanol och under vintertid ca 76 volymprocent etanol. Resten av drivmedlet utgörs av bensin och tillsatser. ED95 innehåller 95 volym- 11 procent etanol och 5 volymprocent tillsatser.
Den etanol som används i Sverige produceras av livsmedels- och fodergrödor som vete och majs, men etanol kan även produceras av t.ex. restprodukter från skogen.
Ren fame används i bussar och lastbilar med särskilt anpassade motorer. Sådana fordon kan även tankas med vanlig diesel. Den fame som används i ren form i Sverige produceras av raps.
Ren HVO används framförallt i bussar och lastbilar med vanliga dieselmotorer, men fler och fler dieselbilar certifieras för att använda drivmedlet. Av den HVO som användes i ren form i Sverige 2020 hade ca 55 procent producerats av avfall och restprodukter (52 procent slakteriavfall och 3 procent tallolja). Övriga 45 procent hade producerats från livsmedels- och fodergrödor i form av palmolja och raps. Under 2021 har det kommit en ny höginblandad bensinkvalitet på den svenska marknaden, med 68 volymprocent förnybar bensin, 10 volymprocent förnybar etanol och 22 volymprocent fossil bensin.
Källa: Regeringen