I klippet: Se Annika Wilow Sundh, konsumentrådgivare, visa vilka reaskyltar du ska vara extra uppmärksam på.
En undersökning som konsumentrådgivarna i Jönköping gjorde under black week i år visade att 62 procent av butikerna hade felaktiga reaskyltar. Konsumentrådgivarna besökte totalt 37 butiker i Jönköpings stadskärna och på köpcentrumet Asecs. 19 av dem hade reaskyltar som inte följde regelverket.
– Det är inte bra. Om informationen är vilseledande så leder det till obalans i konkurrensen mellan olika butiker, säger Annika Wilow Sundh, konsumentrådgivare för Jönköping, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommun.
Föreslår en förändring
Sedan två år tillbaka måste butikerna komplettera reapriset med ett så kallat referenspris, som ska vara butikens lägsta pris på varan de senaste 30 dagarna. Förändringen i regelverket har kommit till eftersom flera butiker medvetet höjt priset precis innan rean för att reapriset ska framstå som bättre.
Konsumentrådgivarna i Jönköping föreslår ett förtydligande av regelverket.
– Regelverket är inte tydligt. Det vore bättre om det uttryckligen stod ”lägsta pris de senaste 30 dagarna” på skylten för att undvika missförstånd, säger Annika Wilow Sundh.
Svensk Handel svarar på kritiken
På branschorganisationen Svensk Handel beklagar man både felen och regelverket.
– Vår utgångspunkt är att alla handlare ska följa gällande lagar och regler. Givetvis ska konsumenter känna sig trygga när de handlar. Men det ska också vara lätt att göra rätt. Regelverket om prisinformation är inte alltid helt enkelt att förstå, skriver Anna Svärd, näringspolitisk expert på Svensk Handel.