Att finnas på internet kan bli ett viktigt komplement för fysiska butikernas överlevnad.
– Vi står starka eftersom vi har en e-handel med, säger Anette Jutnäs, butikschef i en klädbutik i Jönköping.
– Många av våra kunder tittar på internet först, vad vi har för nyheter och kollar sortimentet, sedan kommer de in och frågar efter just det. Så det är ju en del av vår marknadsföring att ha en e-handelssida, menar hon.
Kläd- och skohandeln på internet har ökat med tre procent det senaste året. Det enligt statistik som branschorganisationen Svensk Handel Stil presenterar. Men i fysiska butiker minskar handeln med dessa varor för tredje året i rad, det senaste året med uppemot tre procent.
– Det är väl en av anledningar till att vi har en svag lönsamhet bland klädbutiker och skobutiker, och att vi har sett en hel del utslagningar, säger Mikael Sandström, ordförande Svensk Handel Stil.
Butiksförsäljningen tappar till e-handeln
Enligt Mikael Sandström är det nästan nio av tio kläd- och skoinköp (85-90 procent) som görs i de vanliga butikerna men han menar andelen butiksförsäljning kommer att fortsätta nedåt.
– Jag tror att vi kommer att se färre butiker i ett framtidsscenario, absolut. Det finns många förlorare, men de mindre städerna kommer att ha svårt att locka till sig butiker, menar Mikael Sandström.
Med ökade omkostnader, till exempel höjda lokalhyror, gör det ännu svårare för butikerna. Att nå fler kunder via internet blir då allt viktigare.
Små, specialiserade, butiker
Men en konsekvens av den växande e-handeln är att aktörer i modebranschen måste se över sina butikskoncept och butiksytor, vilket Svenska Handel Stil tror leder till mindre och mer nischade butiker.
– Jag tror inte att e-handeln kommer att ta över helt utan jag tror att båda kanalerna måste finnas. Vi har många kunder som vill känna på plaggen, känna på kvaliteten, kunna prova och få en bra service av butikspersonal. Det kommer att finnas både och i framtiden, menar Anette Jutnäs, butikschef i Jönköping.