– Vi hade ett möte med Cabonline på upphandlingsenheten Det visar sig att vi har olika tolkningar av vitestexten, säger Lena Stålenbring, skolskjutschef i Jönköping.
Cabonline kommer att betala samtliga viten för förseningar och uteblivna bilar.
– Däremot gör vi en justering av vitet avseende de 30 procent av fakturan som vi har tagit ut för april och maj. Det är inte tydligt reglerat i avtalet.
Under våren granskade SVT Nyheter Jönköping det taxiavtal som kommunen har med Cabonline som gäller skoltaxi. Ett avtal som är värt 50 miljoner kronor och som Cabonline gång på gång misskötte.
Strax efter att SVT börjat sin granskning utfärdade kommunen de första högre vitesbeloppen. Under maj månad misskötte taxibolaget hämtningar vid minst 67 tillfällen. Jönköpings kommun utfärdade då viten på 1,2 miljoner kronor.
Men de pengarna kommer inte Cabonline att betala.
– Vi kan inte utfärda viten på annat än det som finns i avtalet, säger Hans Classon, upphandlingschef på Jönköpings kommun.
I avtalstexten står att läsa: I det fall leverantören inte levererar transporter enligt ställda krav på fordon i detta avtal görs ett avdrag med 30 procent av priset på samtliga transporter inom uppdraget varje månad fram till att leverantören levererar kravställda transporter.
– Det handlar om ställda krav på bilarna och är inte tillämpbara på reklamation, säger Hans Classon.
Cabonline ska däremot, enligt avtalet betala 3000 kronor varje gång en elev kommer för sent till skolan. Innan vår granskning diarieförde Jönköpings kommun inte föräldrarnas och skolpersonalens alla klagomål, men utfärdade ett fåtal viten vid upprepade förseningar.
Under de första skolveckorna i augusti misskötte taxi hämtningarna vid 98 tillfällen och har nu fakturerats viten på 326 000 kronor.