Efter flera månader med strul så har alltså Cabonlines avtal att köra serviceresor sagts upp. I klippet berättar Anna-Karin Malm, chef för serviceresor på Jönköpings länstrafik, JLT, varför.
Cabonlines regionchef, Sasa Vejzovic, är besviken över beskedet.
– Alla avvikelser som vi har haft har inte drabbat kunden. Det har bland annat handlat om att vi i förväg kunnat meddela länstrafiken att vi inte haft tillräckligt med fordon, men visst det har drabbat kunderna också, säger han.
Över 500 avvikelser
Enligt avtalet ska trafikföretaget först lämna en åtgärdsplan vid upprepade avvikelser. Det har också gjorts. Men när länstrafiken mätte Cabonlines punktlighet och tillgänglighet under december var det fortfarande problem.
Av 525 avvikelser handlar 235 om att Cabonline saknat fordon. Nästan lika många, 223 avvikelser, handlar om förseningar eller att kunden inte hämtats. Under de fyra månader som avtalet gällt har JLT skickat viten på 830 000 kronor till Cabonline.
Har gjort förbättringar
– Vi har gjort förbättringar, men det var fortfarande inte tillräckligt, säger Sasa Vejzovic och fortsätter:
– Det här avtalet betyder mycket för oss och vi är medvetna om att det är viktiga körningar.
Vi har tidigare rapporterat om Cabonlines stora förseningar och missade körningar när det gäller skoltaxin. De tretton fordon som tas ur länstrafikens serviceresor kan nu köra skoltaxi istället.
– Skoltaxin har fungerat mycket bättre nu, och med de här bilarna kan det bli ännu bättre, säger Sasa Vejzovic.