– Vi vet att en del av våra kunder har råkat ut för att deras resor har blivit mycket försenade eller i värsta fall inställda på grund av att Cabonline inte har levererat enligt avtalet, och vi vill inte att det ska hända. Av omsorg om våra kunder använder vi nu möjligheten att säga upp det avtal med Cabonline där företaget självt styr fordonen, säger Anna-Karin Malm, serviceresechef på Länstrafiken.
Fungerar inte
Cabonline har två avtal med Jönköpings länstrafik. Enligt det ena avtalet direktstyrs Cabonlines fordon av länstrafiken och det fungerar bra, enligt Anna-Karin Malm. Det andra, där fordonen styrs av Cabonline själva, fungerar inte.
Exempel på brister är bland annat en stor oförutsägbarhet kring antalet tillgängliga fordon vid varje enskilt tillfälle, långtgående och återkommande förseningar samt helt uteblivna körningar.
Cabonlines regionchef, Sasa Vejzovic, är besviken över beskedet.
– Alla avvikelser som vi har haft har inte drabbat kunden. Det har bland annat handlat om att vi i förväg kunnat meddela länstrafiken att vi inte haft tillräckligt med fordon, men visst det har drabbat kunderna också, säger han., se mer i klippet nedan.
Längre väntetider
Uppsägningen av avtalet innebär att det under en period kommer att finnas något färre fordon i drift inom färdtjänst, sjukresor och närtrafik. För de personer i Jönköpings län som åker med serviceresor kan det under en tid innebära att de behöver åka vid en lite tidigare eller senare tidpunkt än den som är optimal för kunden, skriver JLT i ett pressmeddelande.
SVT har tidigare granskat Jönköpings kommuns skoltaxiavtal med Cabonline . Hela granskningen finns här.