– Det är komplext att planera för ett helt län, säger David Lundberg på Jönköpings länstrafik, JLT.
Ansvar för pendlingsmöjligheter
Flera stora arbetsgivare i Eksjö kommun har svårt att rekrytera personal, delvis på grund av att det är svårt att pendla om man inte vill bosätta sig i staden.
– Vi har ett stort ansvar, och vi samarbetar i de frågorna redan. Vi har kontaktpersoner i de olika kommunerna. Men det är ganska komplext att planera för ett helt län, för vi har ju olika arbetsmarknader i olika kommuner, säger David Lundberg.
I klippet förklarar David Lundberg varför JLT inte vill ha en direktbuss till Eksjö.
Pendlingen i Jönköpings län
Robert • Pendlar mellan Jönköping och Nässjö. Åker oftast med Krösa, 06.26 vilket sällan är inställt. Skulle tro att det har hänt 3 gånger under lika många år. Då kan man likaväl vänta på nästa tåg då bussen tar en timma. Nässjö-Jönköping mellan 15.28 och 16.19 är det sämre ställt med. Här gäller det att vara med i appen så man slipper komma hem vid 18-snåret.
Sedan börjar både Krösatågen och Västtågen bli ganska slitna. Det slår och rycker.
Fördelarna är ju att man slipper rusningstrafiken i Jönköping på hemvägen. Det är även mycket billigare än att ta bilen. Man kan ju faktiskt åka fem resor på fyra biljetter om man tänker sig för lite. Då blir ju kostnaden ca 35 kr per dag och det är ju verkligen överkomligt.
Summa summarum, jag är nöjd.
Ewa • Pendlar mellan Vaggeryd och Tabergsdalen. Har gett upp efter två år med inställda tåg och ersättningsbussar som inte kommer. Tidigare gick det att byta buss på Torsvik för att smidigt komma ner i dalen - det gick inte att lita på att tåget kom - men den möjligheten försvann för ett par år sedan. Nu är det bil som gäller.
Sandra • Sedan tågen slutade gå mellan Månsarp och Skillingaryd, har min restid ändrats från 30 minuter till 120 minuter enkel väg.
I maj började krånglet och efter nyår är alla tåg utom fyra om dagen inställda. Det går inga ersättningsbussar. Om jag ska åka tåg till jobbet, kan jag inte börja jobba före kl 10 på förmiddagen. Åker jag buss, tar der 120 minuter enkel väg.
Jag har frågat länstrafiken om ersättningsbussar, men har inte fått svar.
Pendlar dagligen • JLT, gör en jämförelsen med närliggande regioner, förslagsvis Östergötland, Kalmar, Skåne - där fungerar kollektivtrafiken till och från större städer/samhällen. Därmed inte sagt att förseningar och inställda avgångar aldrig förekommer, men det finns en mer genomtänkt synkronisering mellan avgångar och det är möjligt att byta mellan tåg och buss utan långa väntetider. JLT:s avgångar på landsbygden har ketchupeffekt eller är på vissa sträckor obefintliga på kvällar och helger.
Tidigare pendlare • JLT påstår att bussar inte kan sättas in på sträckan Eksjö till Jönköping eftersom det är en utpekad tågsträcka och paralelltrafik ska undvikas. Paralelltrafik pågår i egna bilar folk måste ju kunna ta sig från hem till jobb/skola. Hur svårt kan det vara att förstå? Hur tänker JLT att man ska ta sig fram när tågen ställs in och information är bedrövlig?.
David • Jag är ingen miljöpåve... men jag försökte iaf lyssna på min MP tjejkompis (SDare och MPare kan vara vänner fyi :) ). Jag tänkte " även en inbiten SDare som jag får väl ge trädkramarna en chans :) ) ... ett halvår gav jag hennes "men prova åtminstone "
Resultatet:
1. Alltid förseningar, signal fel
2. Bussarna där jag bor 1 ggn i timmen, helg varannan timme
3. Bussarna och tågen är inte synkroniserade så tåget går när jag är framme med bussen
4. Jag måste åka 3 timmar tidigare till jobbet och hoppas att det inte är "personal brist ", " signal fel"
Så man kan inte säga att jag försökte lyssna på min vän från den andra sidan av politiken
Så tills bussar/tåg även där jag bor inte går
1 ggn i halvtimmen (ävem helger), håller tiderna, bra reserv plan om "signal fel" och "personal brist" råder
Så kommer jag fortsätta köra min xc70 . Då kan iaf sova mer och slippa stressa och hoppas "denna dag så kanske de håller tiden "
Tobbe • Ett stort problem är regionpolitiken. Man skulle behöva skrota regionerna i Sverige, det är helt förlegat. Som det är nu ska sjukvården och kollektivtrafiken samsas om samma skatteintäkt och sjukhusen går tok back, vad kommer då att få stå tillbaka..?
Sen ska massa regionpolitiker försöka komma överens med andra regionpolitiker om hur länstrafiken ska vara mellan regionerna och det kostar oss skattebetalare miljoner till ingen nytta! Bättre staten tar över allt och så ser man till att det finns en dräglig kollektivtrafik i hela landet med ett minimum krav. Det skulle gynna både klimatet och jobben tillväxten
ARBETSPENDLING I LÄNET 2021
Kommun Inpendling Utpendling Nettopendling
Aneby 881 1774 -893
Eksjö 3910 2304 +1606
Gislaved 3976 3369 +607
Gnosjö 3011 1402 +1609
Habo 1784 4034 -2250
Jönköping 15721 9439 +6282
Mullsjö 1018 1920 -902
Nässjö 3705 5245 +1540
Sävsjö 1180 1711 -531
Tranås 2069 2024 +45
Vaggeryd 1544 3305 -1761
Vetlanda 2386 2863 -477
Värnamo 4103 4075 +28
Källa: SCB, RAMS