Idag är det inte ovanligt att elever under en termin få byta lärare flera gånger.
Enligt Skolverket är det oroande för undervisningen och elever riskerar att inte nå kunskapsmålen.
”Negativt för eleverna”
Sofia Elmgren har jobbat inom skolan i 17 år. De senaste nio åren på Rydaholms skola utanför Värnamo. Hon menar att lärarrörligheten är negativ för eleverna.
– Det blir oroligt i klassrummen. Det är svårt att läsa av alla lärares koder och särskilt för de barn som vill ha struktur.
Pontus Bjällsjö är vikarierande lärare. Trots att han bara jobbat ett och ett halvt år inom yrket har han redan märkt en stor rotation bland personalen.
– Det roterar folk hela tiden.
Vad har ni som lärare för ansvar till att inte byta jobb hela tiden?
– Vi ska ju vara en trygg punkt här i skolan och det är vi ju inte om vi byter miljö hela tiden.
Enligt Skolverket beror lärarrörligheten blanda annat på att det är ett bristyrke. Skolverket menar att det är kommunernas ansvar att se till att arbetsmiljön är så pass bra att lärarna vill jobba kvar.
”Inte oroad på något sett”
Karin Kihlman Thornell, barn- och utbildningschef i Värnamo kommun, upplever inte att rörligheten inom skolan är speciellt hög i kommunen.
– Vi har en stabil personalgrupp och många har varit länge.
För att motverka att lärare byter skola inom Värnamo kommun har alla skolor en gemensam policy där de ger samma lön för samma arbetsuppgifter. Men barn- och utbildningschefen vill understryka att det inte handlar om att stoppa personalens utveckling.
– Man hindrar effekten av att man byter för att få högre län. Att byta personal ofta är inte positivt för eleverna, säger Karin Kihlman Thornell.
Hon säger också att rörligheten inom läraryrket inte är unik.
– Generellt är arbetsmiljön mer rörlig idag. Man vill ha utmaningar.