Dreamhack märker av pandemieffekten – fler gamers och fler sociala datorspel

Uppdaterad
Publicerad

Under helgen öppnade datorspels-festivalen Dreamhack sina dörrar igen på Elmia. Enligt strategichefen på Dreamhack, Shahin Zarrabi, märks det att gamers längtat efter evenemanget och arrangören räknar med ungefär 30 000 besökare under de fyra dagarna.

Det är två och ett halvt år sedan ett vanligt Dreamhack arrangerades i Jönköping. Sedan pandemins början har gamingvanorna förändrats en del. Att titta på livesända eller inspelade matcher har ökat. Likaså antalet personer som spelar har ökat och fler spel som uppmanar till sociala aktiviteter har släppts.

– Många nya spel har kommit fram som är mycket mer baserat på det sociala.

Shahin Zarrabi fortsätter:

– Där man gör fler roliga aktiviteter i spelet och pratar medan man gör det. Det tror jag är en av de absolut största skillnaderna från pandemin som också kommer hålla sig kvar.

Fans får träffa influencers

Under lördagen startade festivalen och ett nytt inslag under årets sommar-Dreamhack är det så kallade kreatörsnavet. Platsen ryms av bland annat influencers och profiler från sociala medieplattformarna Tiktok, Twitch och Youtube inom gaminggemenskapen.

Hör Shahin Zarrabi berätta mer om de förändrade gamingvanorna som pandemin medfört i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.