En delad bild med två sektioner: till vänster syns en person som handlar sminkprodukter i en butik, med ett välfyllt sminkbord i fokus; till höger står en man med en svart blazer och en t-shirt, poserande framför en inramad tavla i en heminredning.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På sociala medier söker många efter influencers tips på billiga imitationer av lyxprodukter, så kallade ”dupes”, för att följa med i trenderna. Foto: TT och privat

Dupes – fenomenet som driver på jakten på billig lyx

Publicerad

Lyxideal sprids på sociala medier och de som inte har råd med originalet får tips på ”dupes”, alltså billigare versioner, för att hänga med i trenderna.

– Det säljer idén av att leva i lyx, men man behöver inte betala det priset, säger modeskribenten Daniel Björk.

Fenomenet ”dupes”, som kommer från ordet ”duplicera”, har blivit en konsumtionstrend som ofta marknadsförs av influencers på sociala medier. De testar och recenserar billigare alternativ till lyxmärkenas produkter.

Vi bryr oss allt mindre om autenticitet och originalitet, menar modeskribenten Daniel Björk. En dupe kan produceras på samma fabriker som originalet – och marknadsförs på samma sätt.

– Det är ett trendbrott att folk inte skäms för att de har imitationer, säger han.

Skapade butikskaos

I höstas skapade en dupe på ett populärt hårstylingverktyg kaos på Rusta-butiker runtom i Sverige. Personer uppmanades att springa till butikerna för att hinna köpa produkten innan den tog slut.

Den vänstra sektionen visar en person mot en blå bakgrund. Den centrala sektionen visar en butik med skyltarna ”RUSTA” och en kö med människor utanför. Den högra sektionen visar en produktförpackning för en stylare med texten ”6-in-1”.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fredrika Ahlqvist möttes av kaos på Rusta i Trollhättan: ”Jag höll i den där och insåg att jag måste ta mig ut härifrån, jag blev så klämd och kunde inte andas.” Foto: SVT/Tiktok

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.