– Egentligen ser jag mer fördelar än nackdelar. Hjälp i lektionsplanering för lärare, elever som använder det som en kunskapsinhämtning. Det finns ju mängder med möjligheter, säger Tomas Eliasson.
Alltid funnits fusk
AI har gjort det lätt att fuska, men fusk i sig är inget nytt.
– Jag kan inte säga att fusket har ökat, det har alltid funnits. Innan har det varit storasyskon, Wikipedia, fusklappar med mera. Men när man pratar om något kan det också bli så att vi blir bättre på att uppmärksamma det, säger Tomas Eliasson.
Vill inte ta bort inlämningsuppgifter helt
Skolledningen har gått ut till personalen med att inlämningsuppgifter inte ska ligga till grund för betygssättningen. Vissa lärare har valt att sluta med inlämningsuppgifter helt, medan andra anser att det är viktigt att ha kvar dem.
– Vi kanske mer fokuserar på lärandedelen i skrivandet och inte enbart på bedömningsfrågan. Man ska ju lära sig att skriva och man ska bli bedömd på det. Men nu kanske fokuset blir mer på lärandet, säger läraren Niklas Petterson.
I klippet berättar lärarna Magnus Flank och Niklas Petterson om hur de anpassat sin undervisning efter AI.