En kille framför en skola.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Adrian är en av de elever som fick uppgiften. Foto: Viktor Fridén/SVT

Elever i Jönköping fick i uppgift att planera terrordåd

Uppdaterad
Publicerad

En lärare vid Per Brahe-gymnasiet i Jönköping har stängts av sedan det framkommit att eleverna fått en skoluppgift som ska ha gått ut på att planera ett terrordåd.

– Det är en väldigt olämplig uppgift och framförallt nu, säger Adrian Sjögren, en av eleverna som fick uppgiften, till SVT Nyheter.

SVT har tagit del av uppgiften där det står att målet med den är att teoretiskt planera ett terrordåd som skulle kunna döda så många oskyldiga civila som möjligt.

Rektorn på den berörda skolan har varit i kontakt med elever, vårdnadshavare och information om det som inträffat har gått ut till personal.

Presentera realistisk bakgrund

I betygskriterierna till uppgiften står det bland annat att för att få ett A ska eleverna ha planerat sitt terrordåd på ett ”förståeligt” sätt och använt sin kunskap om terrorism. De skulle också presentera en realistisk bakgrund och orsak till sin terrorattack.

– Vi ser mycket allvarligt på det som inträffat, säger Henrik Natt och Dag

Se en längre intervju med Henrik Natt och Dag här.

Utbildningsförvaltningen gjorde en polisanmälan under onsdagen men polisen har redan beslutat att inte gå vidare med den eftersom man inte ser något brottsligt i den beskrivna händelsen.

Läraren svarar

Enligt elever, som SVT pratat med, har läraren först sagt att eleverna antingen kan göra uppgiften eller istället skicka läraren ett mejl med en motivering om varför uppgiften är olämplig. Läraren ska efter någon dag ha justerat och sagt att uppgiften enbart handlade om att formulera ett mejl om olämpligheten i övningen.

Läraren är avstängd utan lön. I ett sms till SVT skriver läraren att uppdraget var att eleverna skulle skriva en protest mot terrordåduppgiften och att det var tydligt. ”Jag har tydligt sagt att de inte skulle följa anvisningarna i dokumentet”, skriver läraren till SVT”.

Läraren säger sig inte fått chansen att förklara sig före avstängningen, och har även fått stöd från elever som anser att avstängningen är felaktig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.