Enligt eleverna fick klassen en lång muntlig redovisning av läraren om hur man skriver ett klagobrev innan terrordådsuppgiften presenterades för dem. På Vklass publicerades däremot endast instruktionerna till själva terroruppgiften.
Enligt Bianca Soana, en av eleverna i klassen, var uppgiften att skriva ett brev om varför terroruppgiften var olämplig. Samtidigt ska läraren ha sagt att man kunde göra terrordådsuppgiften, om man fann den som lämplig, istället för att skriva ett brev. Dagen efter ska läraren ha ändrat sig och sagt att alla elever skulle skriva det kritiska brevet, och absolut inte göra terroruppgiften.
– Det skulle varit mycket bättre om läraren hade skrivit i titeln på Vklass att det var en uppgift man skulle skriva ett klagobrev om, säger Bianca Soana.
Överdriven rapportering
Själv tycker hon att läraren varit tydlig med att terroruppgiften aldrig skulle genomföras och att media rapporterat på ett överdrivet sätt.
– Det har blivit jättedramatiskt. Vi blev tillsagda och uppmanade att inte göra uppgiften, men många tyckte att de instruktionerna var oklara. Därför har det blivit så dramatiskt.
Själva uppgiften är inte konstruerad av läraren själv utan är hämtad från en skoluppgift som gavs till elever i Australien för drygt tio år sedan.
Bianca är en av dem som är kritisk till hur skolledningen har hanterat ärendet, hör mer om det i klippet ovan.
Utbildningschefen för gymnasiet Henrik Natt och Dag skriver i ett mejlsvar till SVT:
”Vi har just nu ett personalärende där en lärare stängts av, efter vad rektor och gymnasiechef, uppfattar som mycket omdömeslöst agerande. Vi kommer att gå till botten med det här ärendet och jag vill inte kommentera eller föregå det arbetet eller vad det kommer att leda fram till.”