– Det känns skönt att vår språksatsning gett resultat. Det innebär att eleverna får en ökad förmåga att förstå och ta sig an framtida undervisning och i alla sammanhang i livet samtala och göra sig förstådda, säger Charlotte Olsson, utbildningschef för grundskolan i Jönköpings kommun.
Bättre än riket
Det är det nationella verktyget LegiLexi som används för att följa elevernas läs och -skrivutveckling som nu visar att eleverna i årskurs 1 i Jönköping under läsåret 2023/2024 generellt förbättrat sina resultat .
Exempelvis har läsförståelsen ökat från 59 procent godkända elever 2022 till 65 procent godkända 2024. Det kan jämföras med riksgenomsnittet på 57 procent godkända 2024.
I mätningen 2022 nådde 41 procent av eleverna i Jönköping inte målen i läsförståelse i årskurs 1. Nu senast rör det sig om 35 procent. Det kan jämföras med cirka 43 procent i riket.
När det gäller avkodning, alltså sättet att ljuda ett ord, märks störst skillnad från tidigare. Från 46 procent underkända 2022 till 33 procent underkända 2024. Genomsnittet i landet ligger på 44 procent underkända.
Målmedveten satsning
Under 2022 anställde Jönköpings kommun bland annat språkpedagoger på 8 förskolor och 15 grundskolor, men även fler logopeder. Där märks nu störst skillnad i resultat, enligt Charlotte Olsson.
– Vi såg att något behövde göras eftersom vi fick flera signaler om att eleverna inte förstod texterna de läser, säger hon och tillägger att de gärna vill se fler språkpedagoger med tanke på det fina resultatet under så kort tid.
– Det är en ständig kamp om resurser, säger hon.
Sedan två år tillbaka arbetar Ann Hasslekvist som språkpedagog på Kålgårdsskolan i Jönköping. Hon gläds nu åt de fina resultaten.
– Vi har arbetat intensivt med olika läsmetoder som varit jättebra och gagnat barnen, säger hon.
I klippet berättar hon hur läsningen bäst tränas upp