– Jag känner mig inte stressad men jag har vänner som säger att de fått mindre fritid. De sover sämre. De har inte lust för skolan, säger Aland Ramazan, elev på Sandagymnasiet i Huskvarna.
Enligt läroplanen har gymnasieskolan ett övergripande ansvar att uppmärksamma hälso- och livsstilsfrågor. Alla som slutar skolan ska ha fått kunskap om förutsättningarna för god hälsa. Men en granskning som Skolinspektionen gjort visar att många skolor inte har en medveten systematik kring de här frågorna.
– Hälsa har betydelse för lärande. Antalet elever som upplever skolrelaterad stress och som riskerar psykisk ohälsa ökar. Därför är det viktigt att gymnasieskolorna utvecklar och breddar sitt arbete med att stärka elevers hälsa, menar Erica Jonvallen, projektledare för Skolinspektionens granskning där 28 skolor ingått, 21 kommunala och 7 fristående runt om i landet.
Gymnasiechefen Ulf Andersson på Sanda i Huskvarna tycker att de arbetar med hälsoperspektivet och säger att den ökade stressen som ungdomar upplever är en fråga för samhället i stort. Hör mer om det i klippet ovan.
– Vi ska inte bara lära ut matematik och andra ämnen utan vi ska jobba med hela människan. Det är oerhört viktigt, säger Ulf Andersson, gymnasiechef på Sandagymnasiet i Huskvarna.