Fyra av tio gymnasieelever uppger att de oftast eller alltid känner sig stressade i skolan vilket riskerar att leda till ohälsa. Det visar en rapport från Skolinspektionen. Skolpsykologen Victoria Laag säger att prestation under många år värderats högre är hälsan.
– Det har lett till en ökad betygshets och stress och det behöver hanteras på en nationell nivå lika mycket som man behöver arbeta och främja hälsan på en lokal nivå.
Vikten av rutiner
Just nu arbetar många skolor med att få elever till bättre vardagsrutiner igen efter pandemin. Enligt Victoria Laag har det varit en stor omställning att komma tillbaka till skolan igen och det kan ta flera veckor att komma in i nya rutiner. Men hon poängterar att all forskning visar att det är mer hälsosamt att vara på plats i skolan.
Under det gångna året har hon bland annat föreläst för medarbetare och elever på några av gymnasieskolorna i Jönköping om hur man hanterar oro och känslosmitta. I höst ska det följas upp med föreläsningar om stress- och stresshantering.
Eleverna efterfrågar mer kunskap
– Det är rätt tabubelagt fortfarande. Man borde prata mer om detta för det är ju härifrån skolan den mesta stressen kommer, säger Ellie Decihmann som går på Sandagymnasiet i Huskvarna.
Ulf Andersson, gymnasiechef på Sanda, säger att de på olika sätt fångar upp elevernas mående genom bland annat samtal och undersökningar.
– Jag tänker att det är naturligt att man kan känna stress men det är viktigt att vi pratar om varför man känner så. Jag tycker vi jobbar med det hela tiden.
Att mer kan göras för att förebygga ohälsa håller skolpsykologen Victoria Laag med om:
– Vi kan aldrig luta oss tillbaka och känna oss nöjda. Det finns absolut utvecklingspotential för att mer systematiskt få in hälsoperspektivet i alla ämnen, säger Victoria Laag.
En svårighet för skolan är att hitta de elever som mår dåligt men som visar en helt annan fasad. Mer om det i klippet ovan.