En delad bild med två sektioner. Till vänster syns modebutikens skyltdockor klädda i en grå kofta och en svart blus tillsammans med blå jeans. Till höger står en person framför en spegel och visar upp sina kläder, som inkluderar en svart topp och en öppen skjorta.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
För 28-åriga Emelie Wåhlin är det svårt att hitta kläder över storlek XL som passar. Foto: SVT/Privat

Emelie Wåhlin, 28, oroas över att butikerna följer smalhetstrenden

Uppdaterad
Publicerad

Kunder med storlekar över XL hänvisas ofta till att handla på nätet i stället för i fysiska klädbutiker.

En av dem som upplever detta är 28-åriga Emelie Wåhlin från Jönköping, som är orolig över att butikerna fortsätter följa de smala kroppsideal som syns på sociala medier.

Jönköpingsbon Emelie Wåhlin, 28, handlar kläder på nätet eftersom hon sällan hittar plagg i butik som passar hennes kropp. Hon har märkt av att den kroppspositivism som syntes i sociala medier för några år sedan återigen bytts ut mot smala kroppsideal.

Emelie Wåhlin, som delat kroppspositiva bilder på sig själv i sociala medier, vill se att butikerna inte hänger på smalhets-trenden utan satsar på ett mer inkluderande mode.

– Bara för att man är större betyder inte det att man inte vill vara trendig. Gör trendiga kläder men inkludera, säger hon.

En person i en svart tröja står med ena armen på höften och har en neutral bakgrund. Smycken bärs runt halsen, vilket ger en personlig touch till stilen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör modevetaren och Tiktok-profilen Emily Dahl om varför Ozempic ligger bakom nya kroppstrenden. Foto: Privat

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.