En person i en svart tröja står med ena armen på höften och har en neutral bakgrund. Smycken bärs runt halsen, vilket ger en personlig touch till stilen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör modevetaren och Tiktok-profilen Emily Dahl om varför Ozempic ligger bakom nya kroppstrenden. Foto: Privat

Modevetaren om kroppspositiva idealet: ”Dödförklarats”

Publicerad

Decenniet av kroppspositivism har gått i graven när det nya smalhetsidealet blivit mer oförlåtande. En anledning menar modevetaren Emily Dahl är tillgången på Ozempic och andra viktmediciner.

– Helt plötsligt ”behöver” man inte vara tjock längre.

Nu är det slut på en era av kroppspositivism och på sociala medier sprids det återvändande smalhetsidealet – något som även speglas i modevärlden och klädindustrin.

Det senaste året har mycket av representationen i storlekarna hos klädkedjor skalats bort, menar Emily Dahl. En stor utmaning för detaljhandeln är att skapa varierande kollektioner över storlek XL som kan tilltala alla kvinnor.

Ozempic

Ultra fast fashion

I stället har ultra fast fashion-företag, som säljer kläder med snabb leverans till låga priser, steppat in för att tillgodose behovet av större storlekar.

På Tiktok gör Emily Dahl modespaningar och flera av hennes följare berättar att de handlar ultra fast fashion i brist på alternativ för storlekar över XL och 42 i butik.

– Många säger att: ”Jag blir driven till att handla där för att då har jag i alla fall möjlighet att hitta något som jag tycker om och inte bara ett svart sjok”, säger hon.

Tre stora klädkedjor svarar om storleksutbudet

Gina Tricot och Monki uppger att de har kläder i XXS-XXL i butik eller online. H&M svarar att de har damplagg i XS-XL, utvalda plagg i 4XL online.

”Vi håller oss oftast inom det spann i storlekssystemet där det finns störst efterfrågan från våra kunder. Därför finns inte alla storlekar i alla butiker.”
– Gina Tricot

”Våra fysiska butiker och hemsidor är utformade för att komplettera varandra. Efterfrågan och kundbasen påverkar vad som erbjuds. ”
– Monki

”Sortimentet och storlekar kan variera beroende på butik. Kombinationen av våra fysiska butiker och vår starka online-närvaro är den bästa lösningen för att möta våra kunders behov.”
– H&M

Att personer som efterfrågar större storlekar inte har möjlighet att prova kläder innan de köper dem, vad tänker ni kring det?

”Att inte kunna prova innan köp är självklart en utmaning för all online-handel. Vi försöker beskriva passform och arbeta med tydliga bilder, också för att det minskar byten och returer.” – Gina Tricot

”Ett begränsat utrymme i fysiska butiker innebär att vi väljer ut ett mer riktat sortiment. Vår e-handelsplattform når dock en större publik, vilket gör att vi kan erbjuda ett bredare utbud.” – Monki

”Vår click-and-collect-tjänst gör det enkelt att beställa online och hämta i närmaste H&M-butik. Där har kunden även möjlighet att prova plaggen och returnera i butik om plagget inte skulle passa eller motsvara förväntningarna.” – H&M

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ozempic

Mer i ämnet