För att bringa klarhet i hur länets toppolitiker framställer sig på sociala medier tog SVT hjälp av Jens Sjöberg som forskar om digitala medier på Jönköping Univeristy. Efter att han scrollat på politikernas olika flöden och jämfört dem med varandra är det en aspekt i aktiviteten som sticker ut – hur många av inläggen som visar politikernas personlighet.
– Vissa av politikernas konton som jag har tittat på innehåller väldigt lite av den personliga delen och vissa andra konton som är lite mer av den delen, säger han.
I klippet berättar Jens Sjöberg mer om vad han tycker saknas i toppolitikernas sociala medier-inlägg.
Hot och hat mot politiker
Jens Sjöberg lyfter upp att det finns en hotbild mot offentliga personer som politikerna behöver ta ställning till i samband med sin närvaro på sociala medier.
– Det är viktigt att tänka på att det finns en hotbild. När det kommer till offentligeten är hotbilden något som gör att vissa drar sig för att vara för personliga på sociala medier, säger han.
Framgångsrika inlägg
Jens Sjöberg menar att det är en svår uppgift för offentliga personer att vara aktiv på sociala medier eftersom väljarna dels vill lära känna personen de följer och dels vill få nödvändig information. Det finns olika sätt att vara personlig på sociala medier.
Hur ska man utforma ett sociala medier-inlägg för att nå väljarna effektivt?
– Det handlar om vad kärnan i det jag vill kommunicera är. Det ska vara ett samspel mellan bild och text. Det är viktigt att det hör ihop, säger Jens Sjöberg.