Anders Jarl, vd Återbruka of Sweden, håller upp en grå skiva i en stor, öppen lokal som används för förvaring. Bakgrunden visar staplar av likadana skivor och andra material på golvet, vilket indikerar en aktiv arbetsmiljö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Återbruksföretagaren Håkan Jarl visar upp golvplattor som legat på ett kontor i Jönköping och som nu väntar på att återanvändas. I klippet hör du mer om vad som är lättast att sälja vidare på andrahandsmarknaden. Foto: Jonas Tubbin/SVT

Här är de populäraste produkterna att återbruka i byggbranschen

Publicerad

För att återbruk ska bli vanligare inom byggsektorn efterfrågas fler så kallade återbrukshubbar, företag som demonterar och säljer vidare begagnat byggmaterial.

En av dem som säljer vidare bland annat begagnade kontorsmöbler, innerväggar och dörrar är Håkan Jarl, vd på Återbruka of Sweden.

– Acceptansen för återbruk blir större och större, säger han.

Håkan Jarls verksamhet finns på flera platser i Sverige, bland annat i Jönköping och Gemla utanför Växjö.

– Acceptansen för återbruk blir större och större. Människor förstår att vi måste återbruka mer annars kommer det inte att fungera på den här planeten framöver.

I klippet ovan hör du Anders Jarl berätta mer om vad som just nu är populärast att återanvända.

En person i en mörk jacka håller en mikrofon framför sig och pratar med en intervjuare. Tillsammans befinner de sig i en modern inomhusmiljö med ljusa väggar och synliga möbler i bakgrunden, inklusive en matgrupp. Det finns även lådor och andra föremål i ett hörn, vilket tyder på att det kan vara en arbetsyta eller ett kontor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
När företaget Miljöma på Haga i Jönköping skulle bygga ett konferensrum valde de att använda begagnade möbler och glasparti. Hör Lotta Malmquist Thunberg berätta om varför de återbrukar. Foto: Jonas Tubbin/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.