En delad bild som visar två sektioner. Den vänstra sektionen visar en person som pratar med en mikrofon i handen, iklädd en svart hoodie. Den högra sektionen visar tre personer som sitter vid ett bord i en studie- eller mötesmiljö, engagerade i en diskussion. De är omgivna av gröna växter och bokhyllor i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör några elever från Flahultsskolan berätta om intensivläsningen de haft i höstas. Foto: Keiko Snarberg/SVT

Här har eleverna blivit snabbare läsare: ”Blir lättare”

Uppdaterad
Publicerad

Eleverna hänger bättre med i sin läsning, både i skolan och på fritiden. Förklaringen är höstens intensivläsningsprojekt på Flahultsskolan i Norrahammar.

– Man har blivit snabbare på att läsa undertexter och böcker, säger Ville Lind, årskurs 8.

Intensivläsningen innebar att alla elever i årskurs 7-9 under en femveckorsperiod dagligen övade läsning, både i hastighet och läsförståelse. Ett inledande test innan projektet visade att snittet för hur många ord en elev ska kunna läsa på en minut var låg i alla årskurser. Vissa låg till och med på nivå med årskurs 3.

Efter intensivläsningen

Resultatet visade att antalet elever som nådde målen som satts för respektive årskurs ökade från 18 procent till 47 procent efter intensivläsningen.

För eleverna blev det en drivkraft att kunna läsa snabbt för att till exempel hänga med i undertextningen till en film men också för att det gick snabbare att lära sig andra skolämnen.

Träning för alla

– Intensivläsningen är inte något nytt på högstadienivå, bara konceptet att göra det på gruppnivå. Tidigare har man bara fokuserat på de svagare eleverna men här inkluderas alla, säger Matilda Malm, lärare på Flahultsskolan.

Är det här ett sätt att bemöta pågående läskris?

– Ja, det tar för lång tid för eleverna att läsa och då väljer de att inte göra det, säger Lisa Andersson, lärare på Flahultsskolan.

Hör i klippen några elever och lärare berätta om intensivläsningen.

Två lärare står vid ett bord inomhus och blir intervjuade i ett skolbibliotek.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lärarna Lisa Andersson och Matilda Malm om varför intensivläsningsprojektet behövdes. Foto: Jonas Tubbin/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.