Intensivläsningen innebar att alla elever i årskurs 7-9 under en femveckorsperiod dagligen övade läsning, både i hastighet och läsförståelse. Ett inledande test innan projektet visade att snittet för hur många ord en elev ska kunna läsa på en minut var låg i alla årskurser. Vissa låg till och med på nivå med årskurs 3.
Efter intensivläsningen
Resultatet visade att antalet elever som nådde målen som satts för respektive årskurs ökade från 18 procent till 47 procent efter intensivläsningen.
För eleverna blev det en drivkraft att kunna läsa snabbt för att till exempel hänga med i undertextningen till en film men också för att det gick snabbare att lära sig andra skolämnen.
Träning för alla
– Intensivläsningen är inte något nytt på högstadienivå, bara konceptet att göra det på gruppnivå. Tidigare har man bara fokuserat på de svagare eleverna men här inkluderas alla, säger Matilda Malm, lärare på Flahultsskolan.
Är det här ett sätt att bemöta pågående läskris?
– Ja, det tar för lång tid för eleverna att läsa och då väljer de att inte göra det, säger Lisa Andersson, lärare på Flahultsskolan.
Hör i klippen några elever och lärare berätta om intensivläsningen.