Förskollärarna Mia Olsson och Fabijan Anderstaf sätter sig tillsammans på två barnstolar på öppna förskolan i Norrahammar utanför Jönköping. De har färgglada skynken uppsatta bakom sig och en mängd leksaker och gosedjur på bordet framför sig. Några meter bort står en stol med en bärbar dator där åtta deltagare finns med.
– Man ser att de känner igen sångerna och gör rörelser till. Så vi får ändå tillbaka mycket via skärmen, även om deras ljud inte är på, säger förskolläraren Mia Olsson.
I Jönköpings kommun erbjuder alla öppna förskolor digitala lösningar.
– Det här ger en möjlighet att ha en liten kontakt. Att barnen känner igen förskollärarna och att föräldrarna får ha en viss kontakt med andra föräldrar. Vi vill erbjuda allt som vi bara kan nu under pandemin, säger förskolechef Marie Hjälmarö i Jönköpings kommun.
Men det kommer inte att bli aktuellt att fortsätta med de digitala sångstunderna, när det inte längre finns restriktioner.
– Vi vill att barnen ska få börja leka tillsammans så fort pandemin släpper. Utifrån barnperspektiv så är det viktigt att leka med fysiska leksaker, öva turtagning med de andra barnen och leka med färger till exempel. Inget slår det fysiska mötet för barn, säger Marie Hjälmarö.