Måndagens avslöjande i SVT som visade hur personal på McDonalds på A6 i Jönköping dumpade avfall väckte många reaktioner. Personalen gick inför alla gäster ut och hällde ut två stora dunkar oljeliknande vätska i dagvattnet.
Restaurangchefen på A6 – Stefan Eriksson – sade att saken var förkastlig, men sade också att han aldrig hört talas om detta tidigare.
Samma sak i Kumla
Men nu visar det sig att fallet i Jönköping inte är unikt. SVT har fått in fler vittnesmål utifrån landet. En av dem som sett samma sak är Susanna Jerlström. Det var i augusti som hon stod i kön till McDriven vid Brändåsen i Kumla.
-Vi stod i kön och väntade på vår mat när det kom ut en anställd med en liten vagn med dunk på. Hon stannade vid brunnen precis i närheten av vår bil och började hälla ut segflytande, simmig olja rakt ner i brunnen. Vi började diskuterade, jag och min make, i fall man verkligen får göra så, så jag tog en bild, säger hon till SVT Smålandsnytt.
Vad tänkte du?
– Jag tänkte att man inte får göra så, det är väldiga restriktioner när man tvättar bilar och liknande att det inte rinner ut i dagsbrunnar. Jag tänkte att det kan ju inte vara okej.
Tror du att detta en engångsföretelse eller något som händer ofta?
-Det är svårt att svara på, men hon kändes helt naturlig och skämdes inte för det när hon gick ut och gjorde det. Jag skulle uppskatta att man gör det, annars skulle man inte göra det när det är fullt med folk på restaurangen.
Går det att beskriva vad det för någonting de hällde ut?
-Vi sa ju att det var frityrolja, både jag och min make. Det var det enda som kom upp i våra tankar, dels med tanke på färgen och dels på konsistensen när det rann ut.
McDonalds agerar
McDonalds fortsätter dock hävda med bestämdhet att det inte rör sig om olja utan spillet från läsk som kunderna häller ut. Men man säger att agerandet är oacceptabelt oavsett vad som hälls ut.
-Detta är absolut inte okej! Vi har tydliga rutiner som personalen ska följa, säger McDonalds miljöchef Johanna Schelin.
Ni profilerar er som ett miljöcertifierat företag, hur rimmar det med bilderna vi ser nu?
-Som jag sade innan, detta är inte acceptabelt. Vi kommer nu att gå ut med tydlig information till alla våra restauranger om vad som gäller.
Hur kan ni vara säkra på att alla tar del av informationen?
-Vi har olika interna kanaler som fungerar, säger Johanna Schelin.