Foto: Fredrik Sandberg/TT

Chatt: Kör du elbil? Hur funkar det för dig?

Uppdaterad
Publicerad

Vilka erfarenheter har du av att köra elbil? Fungerar det bra efter dina behov eller drabbas du av räckviddsångest? Överväger det miljövänliga alternativet det eventuella böket med att ladda ofta?

Dela med dig i chatten:

Kör du elbil? Hur funkar det för dig?

Per • Inte många kommentarer om miljöpåverkan vid tillverkning av elbilar. Och när de brinner eller ska skrotas då blir det riktigt farligt för både människor och miljö. Sen kommer inte alla jordartsmetaller räcka till så det kanske blir något annat bränsle i framtiden.

Tusen tack för alla era inlägg. Nu avslutar vi den här chatten.

Ove • Hur skrotas en elbil? Ska man montera bort alla elkablar för hand? Hur är det tänkt?

Robert • Vi köpte en och sålde den efter ett halvår. Köpte en bensindriven igen.
Räckvidden var sämre än utlovat och det var konstant laddning som gällde,
den gick dessutom itu flera gånger. Verkstaden vi normalt kört till förut tog ej emot elbilar. Otroligt mycket jobb, och dyrt blev det också.

Aldrig mer.

Ylva • Skulle vilja veta mer om alla steg i elbilens tillverkning och som skrivs här nedan när elbilen brinner eller ska skrotas. Viktiga frågor. Att man tänker på elbilen även som skrot. Det pratas alltid om att vi ska tänka på hela miljökedjan?

Jörgen • Jag blir rätt trött på den här debatten. Om man vill köpa en elbil så får man sätta sig in i vad det innebär. Vår bil ska klara 32 mil MAX, jag räknar aldrig med att den klarar mer än 25. Mitt behov är pendla fram och tillbaka till jobbet, totalt 6 mil. Laddar var tredje dag ungefär. Är fullt medveten om att det inte är en lysande ide att köra på bilsemester med den. Till detta är det grymt med elbil.

Klas • Finns det någon som räknat på miljöpåverkan vid tillverkning av elbilarna?

Christer • För att förstå hur det funkar med el kontra fossilt måste man komma ihåg att verkningsgraden på en elbilsdrivlina är mycket högre än dito fossil. En liter diesel i en motor vid låg belastning ger bara kanske 20% till drivhjulen medan för en elbil går kanske 80% av inmatad energi till att driva fram bilen. Det gör att med en diesel går 80% till värme, antingen rakt ut eller som värme i kupén. På vintern ökar alltså energiförbrukningen mycket i elbilen pga att värmen måste tas från batteriet och till råga på allt så måste batteriet värmas av sin egen energi för att fungera bra. Denna effekten är ju marginell på en bil med diesel.
Vidare om man ökar belastningen på dieseln tex genom att hänga på en stor husvagn, så ökar verkningsgraden markant vilket gör att förbrukningen inte ökar lika dramatiskt. Elmotorn effekt måste öka lika mycket men verkningsgraden är redan hög så det blir linjärt ökande förbrukning. Vi har en ID4 och vill aldrig köra dinosauriebil igen. Men en husvagnssemester till Idre i smällkalla vintern avstår vi nog ifrån!

T.Ivanov • Man tro att omställningen inte är så svår, men folk blir tagna på sängen. Det är inte lätt för en som inte är insatt det kräver en hel del planering i förväg om vilken elbils typ man verkligen behöver för att få vardagen att fungera.

Ellen • Vi sålde skrothögen rätt snabbt. Man kom inte alls så långt som utlovat. Vi fick ta den till verkstaden(och alla verkstäder tar inte emot elbilar! ) titt och tätt och ofta blev den stående där ett bra tag eftersom att reservdelarna inte fanns på plats utan måste beställas. Maken körde ett tag ellastbil i tjänsten- hopplöst. Den trivdes runt 10-15 grader, men varmare eller framförallt kallare så dog batteriet och aggregaten strejkade konstant.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.