Det blev kraftiga reaktioner på börsen när Husqvarna Group AB:s delårsrapport presenterades. Foto: Johan Nilsson, TT

Husqvarna-aktien dyker på börsen

Uppdaterad
Publicerad

Husqvarna-aktien har hämtat sig något efter gårdagens störtdykning på börsen. Vid stängning på onsdagen låg den på 74.06 mot 85.20 i förrgår, före delårsrapporten.

I ett pressmeddelande beskriver Husqvarna group AB hur efterfrågan på skogs- och trädgårsmaskiner har varit god under andra kvartalet efter en trög start på året. Men deras bolag för lågprisprodukter, Consumer Brands, får med 37 miljoner i förlust och kommer att avvecklas.

– Som en konsekvens kommer vi att lösa upp vår division Consumer Brands och infoga kvarvarande verksamheten i divisionerna Husqvarna och Gardena, säger Kai Wärn som är VD och koncernchef i ett pressmeddelande.

Marknaden inte inställd på nedläggning

Han menar att omorganisationen kommer att underlätta omfördelning av resurser och fokus till de områden som bedöms ha störst potential för lönsam tillväxt. Delårsrapporten visar att nettoomsättningen ökade med sju procent och att rörelseresultatet var på 1 925 miljoner kronor, vilket är en liten minskning från förra året, vilket börsen inte reagerade positivt på.

– Marknaden var inställd på att att Husqvarna skulle lyckas vända lönsamheten i Consumer Brands, men när de meddelade att det tar för mycket tid och kraft, då reagerar marknaden såhär, säger Rasmus Engberg som är aktieanalytiker på Handelsbanken.

Husqvarna Group AB:s aktie har hittills sjunkit med 13 procent efter det att delårsrapporten presenterats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.