Den förarlösa eldrivna lastbilen heter Einrides T-pod. Idag börjar den köra på DB Schenkers område i Jönköping. SVT har tidigare berättat om den eldrivna bilen som till en början kommer att köra inom Schenkers område men som även ska köra en sträcka i vanlig trafik mellan Schenkers terminal på Ljungarum och ett lager några hundra meter därifrån.
– Den ska köra helt själv mellan vårt lager och vår terminalbyggnad, säger Pierre Olsson och pekar på sträckan utmed Skruvgatan i Jönköping.
Låg hastighet
Maxhastigheten är låg, sju kilometer i timmen och en person kommer till en början att befinna sig i närheten av bilen även om den styrs från ett kontrollrum i Borås
Bilen är programmerad för den sträckan den ska köra och tar hänsyn till staket, bensinstationer och andra fasta föremåk.
– Men om det dyker upp en bil plötsligt så är den programmerad att ta hänsyn till den. Om den kommer för nära så tvärbromsar den. Då startar den inte igen förrän operatören sätter igång den, menar Olsson.