Reklamfilmen som gjorts inför kyrkovalet den 15 september har, inte helt oväntat, skapat debatt.
– Vår tanke var inte att lägga beslag på Jesus men helt klart har vi lyckats med uppsåtet att väcka liv i kyrkovalsdebatten.
SSU-ombudsmannen i Jönköping Ashkan Panahirad är mycket nöjd med genomslaget för SSU:s reklamfilm ”Jesus var sosse”.
Det är den första av flera filmer som SSU släpper inför kyrkovalet och såväl i Smålands Jerusalem, det vill säga Jönköping, som på Twitter och i andra sociala medier pågår debatten för fullt.
”Gynnar inte kyrkovalet”
Kristdemokraternas kommunalråd i Jönköping Andreas Sturesson tycker däremot att SSU-kampanjen är tafflig och att det är löjeväckande och osmakligt att använda Jesus i partipolitiska sammanhang.
– Jag tror inte att det gynnar ”det glömda valet”, snarare tvärtom, säger han till Jönköpingsnytt.
Debatt på sociala medier
På Twitter och andra sociala medier är ämnet hett.
”Först klagar folk på att nomineringsgrupperna inte nämner Gud och Jesus. Sen kommer ”Sossejesus” och alla att få panik”, är en av kommentarerna på Twitter.
”Sossejesus är bara sjukt, får bara bild på Jesus i valkampanj och Judas som viskar ”Frälsningen är skit men nu har vi baxat den ända hit”” är en annan Twitterreaktion.