Viktor Magnusson, som undervisar i marknadsföring på Linnéuniversitetet i Växjö är fundersam kring filmens effekt.
– För det första funderar jag över vad man egentligen vill säga. Särskilt i avslutningen är de ute på en tunn linje.
I avslutningen säger berättarrösten ”PS, glöm inte bort att Jesus var sosse!” och Magnusson menar att det kan slå tillbaka.
– Jag är själv inte kristen men bibeln innehåller ju både positivt och negativt och en del avsnitt innehåller sådant som anses vara förlegat idag.
Har fått uppmärksamhet
Christine Tidåsen, lektor på Linnéuniversitetet i Kalmar, menar att SSU nått sitt mål.
– Att man inte använder sig av religiösa symboler i samband med marknadsföring och i politik är legio i Sverige idag, men de vill väl få uppmärksamhet och då har de ju lyckats.
Kan kosta röster
Men att PR-tricket skulle ge så många fler röster, det tror inte Viktor Magnusson.
– Det retar nog upp många människor, men jag tror inte det kommer att påverka utgången av kyrkovalet. Man flörtar med kristna som redan är med i kyrkan och de retar sig nog inte lika mycket som kanske andra gör. Men hade det varit riksdagsval i höst hade Socialdemokraterna kunnat tappa röster. Frågan hade nog visserligen varit för liten för att få en långvarig effekt men kortsiktigt hade det kunnat ge en viss nedgång.
Ovanligt med religiösa symboler
Utanför Sveriges gränser är det inte ovanligt att man blandar religion och politik och inte heller att religiösa argument kan användas i marknadsföringssammanhang. Varken Christine Tidåsen eller Viktor Magnusson kan på rak arm komma på något exempel där så starka religiösa symboler använts i reklamen – snarare är det tvärt om.
– När Coca Cola skulle sätta de hundra vanligaste namnen i Sverige på sina burkar bestämde sig företaget, efter samråd med religiösa företrädare, för att inte skriva Mohammed.