• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En delad bild som visar ett flygplan som lyfter från en flygplats på vänster sida, med landskap och träd i bakgrunden. På höger sida syns Andreas Persson (S), kommunalråd i Jönköping, som pratar i en inomhusmiljö, med en avslappnad atmosfär och andra människor synliga i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet förklarar kommunalrådet i Jönköping, Andreas Persson (S), varför han anser att staten borde ta över driften av flygplatsen. Foto: SVT

Jönköping Airport en av landets mest olönsamma flygplatser

Uppdaterad
Publicerad

Flygplatsen i Jönköping gjorde förra året ett minusresultat på 34,7 miljoner kronor. Det var bara flygplatserna i Skavsta och Sundsvall/Timrå som hade större förluster.

– Att driva flygplats är ingen vinstmaskin, säger Andreas Persson (S), kommunalråd i Jönköpings kommun.

Sedan 2010 har flygplatsen i Jönköping drivits av Jönköping Airport AB som ingår i den kommunala bolagskoncernen Jönköping Rådhus AB. Tidigare var det staten som ägde och ansvarade för driften genom Luftfartsverket.

Flygplatsen har alltid varit en förlustaffär för kommunen, men sedan något år tillbaka delas förlusterna med Region Jönköpings län som nu äger 50 procent av flygplatsen.

Vill ha mer statligt driftstöd

Mellan åren 2019-2022 har flygplatsen ekonomiska förluster legat på runt 25 miljoner kronor per år. Och i fjol var minusresultatet 34,7 miljoner kronor.

– Det är något som vi får ta inom vår kommunala bolagskoncern. Men det är naturligtvis så att det tränger undan andra viktiga investeringar, inte minst på elnätssidan, som vi har för att utveckla kommunen, säger Andreas Persson, som också är ordförande i Jönköping Rådhus AB.

Men ni får ju driftsbidrag från staten och ersättning för att ni är beredskapsflygplats?

– Det är inte ens i närheten av att täcka de faktiska kostnader som verksamheten här har.

I klippet ovan förklarar Andreas Persson hur han ser på den framtida driften av flygplatsen.

Bildens vänsterdel visar en person i kostym, medan högerdelen visar en person som jobbar på en flygplats, som håller i två koner i händerna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här svarar infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) om regionala flygplatser. Foto: SVT

FLYGPLATSER MED STÖRST REDOVISAT UNDERSKOTT 2023

20 av de 29 kommunalt ägda flygplatserna redovisade ett underskott på sammanlagt 350 miljoner för 2023.

  1. Skavsta -68,1 miljoner
  2. Sundsvall/Timrå -39,7 miljoner
  3. Jönköping -34,7 miljoner
  4. Karlstad -33,8 miljoner
  5. Örnsköldsvik -29,9 miljoner

Det saknas en enhetlig bild av hur stort underskott flygplatserna gör, eftersom olika bolag använder olika redovisningsmodeller. Bland annat skiljer det mellan dem hur man redovisar saker som statliga bidrag och ägartillskott.

Sveriges regionala flygplatser uppskattar att det faktiska underskottet ännu större, 622 miljoner.

Det finns totalt 10 statliga (Swedavia) och 32 regionala flygplatser i Sverige. Tre är privatägda, en (Skavsta) ägs av privat företag tillsammans med kommun, sex samägs av kommun och region, övriga är kommunalt ägda.

SVT har granskat de regionala flygplatser som är hel- eller delägda av kommuner.

Källa: bolagens årsredovisningar

Antal passagerare Jönköping Airport

2019 –  64 755

2020 – 12 392

2021 – 4 454

2022 – 15 782

2023 – 21 802

Fraktflyg – godsmängd i ton:

2019 – 3 053

2020 – 2 901

2021 – 2 770

2022 – 2 946 + 498 (post)

2023 – 2 386 + 686 (post)

Källa: Årsredovisning Jönköping Airport

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.