Med hjälp av kondensatorer lagras bussarnas rörelseenergi. Vid start, tomgång och körning med låg belastning kan de därför köras på el, vilket minskar utsläppen med mellan 15 och 20 procent, jamfört med om de bara hade använt biogas.
– Detta är de första bussarna i kollektivtrafik i Sverige, kanske i Norden, med den här tekniken. Eftersom de också har de senaste och mest effektiva motorerna för biogasdrift blir utsläppen väldigt låga, säger Charles Tholin, affärsutvecklare på Jönköpings Länstrafik, i ett pressmeddelande.
Den nya tekniken är dessutom tystare, vilket gör att det blir lägre ljud både inne i bussarna och utanför dem.
Bättre tillgänglighet
Designen beskrivs som luftigare, och ombord finns plats för två rullstolar eller fem barnvagnar. Resenärer med rullstol eller rullator kan komma ombord i de främre dörrarna.
Räfflade ledstänger vid dörrarna och upplysta stoppknappar ska göra det lättare för de som har en synnedsättning att orientera sig. Längst bak i bussen finns även en familjeyta.
De nya bussarna tas i drift under maj och juni.