Jönköpings-Posten med sina i dag drygt 60 medarbetare har i dag 23 000 prenumeranter där 60 procent är digitala. På tidningens glansdagar på 90-talet hade man som mest 45 000. Och trots att mer än hälften i dag är digitala prenumeranter så var det inte förrän 2017 som man fick sina första. JP var en av landets sista tidningar att satsa digitalt.
Framtiden
I dag redigeras vissa av deras tidningssidor med hjälp av AI, något som man kan får se mer av i framtiden.
– Det är spännande och också lite skrämmande. Men det måste alltid finnas människor som fattar besluten och berättar historierna, säger Patricia Svensson som är chefredaktör och ansvarig utgivare för Jönköpings-Posten.
På lördag så håller redaktionen öppet hus i de nya lokalerna i Science Park Towers i Jönköping.
Under fredagsmorgonen hade vi uppgifter i denna artikel om att JP skulle ha 35 000 prenumeranter, det stämmer inte. De har idag 23 000 prenumeranter.