En delad bild som visar två olika scener. Till vänster syns Heidi Skov Ragnar som är utvecklingschef på Värnamo kommun med en svart och vit mönstrad skjorta, medan den högra sidan ger en fågelperspektiv över en stad, inklusive byggnader, gator och gröna områden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar Heidi Skov Ragnar som är utvecklingschef på Värnamo kommun varför de vill locka invånare från Skellefteå. Foto: Fredrik Weibull SVT

Värnamo tar till udda grepp för att locka invånare: ”Vi behöver dem”

Uppdaterad
Publicerad

Värnamo kommun har som mål att växa. Därför kastar man nu blickarna norrut och försöker locka personer som mist sina arbeten vid den stora batterifabriken Northvolt att flytta till den småländska orten.

Värnamo kommun har i sin nya reklamkampanj valt att framför allt riktar sig till Skellefteå, där Northwolt nu ansökt om konkurs.

– Vi tror på det här upplägget, att testa något annat, säger Heidi Skov Ragnar som är utvecklingschef på Värnamo kommun.

Men är inte detta bara ett desperat sätt att locka folk?

– Nej, jag skulle vilja säga att hade vi gjort en reklamkampanj som vi bara har en gång så kunde man kanske tänkt det. Men vi har en långsiktigt tänk här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.