Foto: Mikael Fritzon / TT

Kommunen vill bekosta ytterligare körfält på E4

Uppdaterad
Publicerad

Politikerna i kommunstyrelsen vill bygga ytterligare ett körfält på E4:an genom Jönköping. Utbyggnaden beräknas kosta kommunen uppemot 32,5 miljoner kronor trots att det är Trafikverkets väg.

– Den går genom väldigt centrala delar av vår stad, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd.

Enligt förslaget ska körfältet byggas i södergående riktning på sträckorna A6 till Ryhov och från Ryhov till Ljungarum.  

Trots att det är Trafikverket som ansvarar för E4:an beslutade en enig kommunstyrelse i onsdags att medbekosta utbyggnaden.

Kostnaden uppgår enligt förslaget till uppemot 65 miljoner kronor och kommunen ska då betala hälften.

Samarbetat flera år

Enligt Ann-Marie Nilsson har Jönköpings kommun och Trafikverket haft ett samarbete runt vägen sedan flera år tillbaka.

– E4:an nyttjas även för lokaltrafik så det blir ganska stor belastning och många olyckor. Vi tittar på gemensamma åtgärder, säger Ann-Marie Nilsson.

Ska kommunen vara med och finansiera en statlig väg?

– Det är väldigt vanligt i dag att kommuner är medfinansiärer i den här typen av projekt och det kan man ha olika åsikter om. Men vi bär en del av ansvaret, säger hon.

Förutsättning för detaljplaner

Hon menar att E4:an är en tillgång för Jönköping eftersom den skapat både tillväxt och arbetstillfällen.

– Men den skapar även miljöproblem och utgör en barriär, säger Ann-Marie Nilsson.

Enligt förslaget är det planerade avtalet en förutsättning för att Trafikverket ska acceptera nya detaljplaner för en framtida fotbollsarena på Jordbron och de cirka 1200 nya bostäderna i Munksjöstaden.

– Ibland har vi problem att komma framåt med detaljplaner som påverkar E4:an. Nu ska vi samarbeta med Trafikverket för att hitta långsiktiga lösningar, säger Ann-Marie Nilsson.

Förslaget ska nu upp i kommunfullmäktige den 21 juni.   

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.