Enligt förslaget ska körfältet byggas i södergående riktning på sträckorna A6 till Ryhov och från Ryhov till Ljungarum.
Trots att det är Trafikverket som ansvarar för E4:an beslutade en enig kommunstyrelse i onsdags att medbekosta utbyggnaden.
Kostnaden uppgår enligt förslaget till uppemot 65 miljoner kronor och kommunen ska då betala hälften.
Samarbetat flera år
Enligt Ann-Marie Nilsson har Jönköpings kommun och Trafikverket haft ett samarbete runt vägen sedan flera år tillbaka.
– E4:an nyttjas även för lokaltrafik så det blir ganska stor belastning och många olyckor. Vi tittar på gemensamma åtgärder, säger Ann-Marie Nilsson.
Ska kommunen vara med och finansiera en statlig väg?
– Det är väldigt vanligt i dag att kommuner är medfinansiärer i den här typen av projekt och det kan man ha olika åsikter om. Men vi bär en del av ansvaret, säger hon.
Förutsättning för detaljplaner
Hon menar att E4:an är en tillgång för Jönköping eftersom den skapat både tillväxt och arbetstillfällen.
– Men den skapar även miljöproblem och utgör en barriär, säger Ann-Marie Nilsson.
Enligt förslaget är det planerade avtalet en förutsättning för att Trafikverket ska acceptera nya detaljplaner för en framtida fotbollsarena på Jordbron och de cirka 1200 nya bostäderna i Munksjöstaden.
– Ibland har vi problem att komma framåt med detaljplaner som påverkar E4:an. Nu ska vi samarbeta med Trafikverket för att hitta långsiktiga lösningar, säger Ann-Marie Nilsson.
Förslaget ska nu upp i kommunfullmäktige den 21 juni.