Kommunalägda bolaget Jönköping airport arbetar för att öka resandet med flyg. Foto: SVT

Kommunen vill minska miljöpåverkan – och öka flygtrafiken

Uppdaterad
Publicerad

I november antog kommunfullmäktige i Jönköping ett nytt program för hållbar utveckling. Bland annat vill man minska transporternas miljöpåverkan. Samtidigt jobbar det kommunala flygplatsbolaget för att öka resandet med flyg.

– Det är knasigt som fasen, säger Miljöpartiets Erik Hugander.

Sedan kommunen tog över flygplatsen 2010 har antalet resenärer fördubblats. Det kommunala flygplatsbolaget jobbar nu för att öka resandet ytterligare under 2018. Samtidigt har kommunfullmäktige i Jönköping fattat beslut om ett nytt program för hållbar utveckling gällande åren 2018-2025. I programmet står bland annat att kommunen ska jobba för en övergång till fordon med låga utsläpp och minska transporters miljöpåverkan.

Men Thomas Bäuml (M), som är styrelseordförande i det kommunala flygplatsbolaget Jönköping Airport, tycker inte att det är märkligt att kommunen samtidigt satsar på att öka trafiken på flygplatsen.

– Om man ska jobba politiskt med att minska utsläppen så behöver det ske på en internationell nivå, säger Thomas Bäuml.

Miljöpartiet i Jönköping köper inte det argumentet och tycker att alla måste göra vad de kan för att minska miljöpåverkan. Partiet tycker inte att Jönköping behöver ha en flygplats.

– Vi har Landvetter inom räckhåll och vi skulle kunna använda de pengar som kommunen använder till flygplatsen på ett bättre sätt. Till exempel att förbättra kollektivtrafiken och att få fler tåg att köra här, säger Mats Weidman partiets språkrör i Jönköping.

Viktig för näringslivet

Men flygplatsbolagets styrelseordförande, Thomas Bäuml, menar att med en ökad globalisering är flygplatsen viktig för Jönköping med omnejd.

– Det finns många företag här och kunderna finns över hela världen. De behöver resa mer för att besöka dem och kunna sälja mer.

Thomas Bäuml (M) och Mats Weidman (MP). Foto: SVT

Miljöpartiets Mats Weidman är dock kritisk till att flygplatsen varje år går med mångmiljonförluster som kommunens skattebetalare får betala för.

– Om näringslivet använder flygplatsen så mycket, varför går den då back? Om den är så viktig för näringslivet varför har de inte gått in och bidragit, hittills är det bara skattebetalarna som stått för notan.

Nya flygbränslen

Miljöpartiet vill införa en ny flygskatt för att minska flygtrafiken i Sverige och därmed minska vår klimatpåverkan.

– Det flygskatteförslaget som är utformat är ganska meningslöst, det innebär bara att flygen inte kommer att bli fullsatta. De rödgröna säger att det ska minska flytrafiken med 3-4 procent, men den kommer att minska med 1-2 passagerare. Det gör inte att det blir färre flyg, säger Thomas Bäuml.

Han menar i stället att man måste jobba för att flyget ställer om till miljövänliga bränslen. Något som även Mats Weidman är positiv till. Men enligt honom måste man vidta åtgärder redan nu.

Frityrolja i tanken

– Man har flugit plan på frityrolja, men det är på försök. Det finns ingen storskalig produktion och inom överskådlig tid så ser jag inte att det kommer att göra det och vi måste agera nu för att minska klimatpåverkan.

Enligt honom är en viktigt åtgärd för att minska flygtrafiken i Sverige att bygga ut det svenska järnvägsnätet med snabbtåg. Han vill att den nya höghastighetsjärnvägen ska lånefinansieras.

– Sverige behöver större jobbregioner i framtiden, samt avlasta det befintliga järnvägsnätet. Det skulle bli en stor samhällsekonomisk vinst och en vinst för klimatet, säger Mats Weidman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.