Under många ansåg kommunens bolag Destination Jönköping att det inte var värt att arrangera en deltävling i melodifestivalen. Man tyckte inte att det lockade tillräckligt många besökare utifrån.
Under 2017 sa dåvarande vd:n för Destination Jönköping, Patrik Olderius, så här till SVT efter att Jönköping avstått från att söka.
– Vi får inte fler tillfälliga besökare till stan. Melodifestivalen vänder sig till stor del till dem som redan bor i Jönköping. Då anser vi att det finns andra arrangemang att lägga pengarna på som vi vet ger större besöksnäringseffekter.
Bra sätt att marknadsföra kommunen
Men efter 18 år var alltså melodifestivalcirkusen tillbaka i Jönköping. Destination Jönköping ser det idag som ett sätt att marknadsföra Jönköping och locka hit flera stora evenemang vintertid.
– Jönköping är välbesökt på sommaren men på vintern ser vi gärna fler evenemang och besökare, säger Caroline Törnblad, chef evenemang och destinationsutveckling Destination Jönköping.