I klippet: En vårdcentralchef i regionen svarar på kritiken från medarbetarenkäten.
Under våren genomfördes ett pilotprojekt där region Jönköpings län testade den nya digitala tjänsten 1177 direkt på fyra vårdcentraler. I oktober följde övriga 51 vårdcentraler efter och införde tjänsten.
Har ersatt chattfunktionen i en tidigare app
1177 direkt går ut på att patienten beskriver sina symptom skriftligt och att vården utifrån en chatt sedan för patienten vidare till lämplig vårdnivå, antingen digitalt eller med fysiskt besök.
Tidigare användes chattfunktionen i den digitala plattformen Bra Liv nära. Den appen används fortfarande till andra digitala tjänster, men chattfunktionen är överflyttad till 1177 direkt.
Medarbetarundersökning visar kritik
En medarbetarundersökning har genomförts efter införandet av 1177 Direkt på de övriga vårdcentralerna. 47 av 48 sjuksköterskor som fick enkäten svarade. Några utdrag från enkäten:
”1177 direkt är urkass, ska vi vara digitala vill vi ha tillbaka Bra Liv appen, både för personalsäkerhet och patientsäkerhet.”
”Det känns mer pressande med 1177 som måste vara bemannat hela tiden”
”Rörigt system där det är svårt med kortkommandon”
89,4 procent av de som svarade på enkäten tycker att arbetsmiljön har försämrats efter införandet av 1177 direkt. 48,6 procent av de som svarat tycker att det är en ”betydande försämring” av arbetsmiljön.
Det nya systemet 1177 direkt har tidigare kritiserats för att inte vägleda patienterna till rätt vårdnivå.