Region Jönköpings län har avtal med Eways när det gäller driften av sina 248 laddstationer. Enligt avtalet ska företaget även sköta faktureringen, alltså betala ut de pengar som regionen tjänar när någon utomstående använder laddstolparna.
Men i augusti i fjol upptäckte regionen att de inte fått betalningar för de intäkter de haft.
– Vi stötte på Eways och fick sedan betalt i november-december, säger Salih Mackic, enhetschef på Regionfastigheter.
Men i januari och februari i år så upphörde utbetalningarna igen. Nu har Eways en skuld till regionen på drygt 370 000 kronor.
Bland andra drabbade i länet är tekniska kontoret i Jönköping, där Eways är skyldiga runt 1,5 miljoner. Även Gislaveds Energi och flera bostadsrättsföreningar i länet väntar på utbetalningar.
Räntehöjningar och slopad elbilsbonus
Eways har de senaste två åren gjort rejäla förluster och i fjol omsatte bolaget 294 miljoner kronor och gjorde en förlust på 90 miljoner kronor.
Till tidningen Dagens nyheter sa bolagets vd, Niclas Sahlgren, tidigare i somras att bolagets ekonomiska problem beror på tidigare räntehöjningar som ledde till att många avvaktade bilköp, samtidigt som regeringen tog bort bonusen på elbilar.
För att rädda bolaget har Eways försökt få in nya pengar från investerare och halverat personalstyrkan till 60 anställda. Trots det ansökte Eways i mitten av augusti om rekonstruktion vid Attunda tingsrätt i Sollentuna.
Vill avbryta rekonstruktionen
Tingsrättshandlingar visar att Skatteverket, dit bolaget har en skuld på över 20 miljoner kronor, motsätter sig att rekonstruktionen fortsätter eftersom de saknar förtroende för bolagets ledning. Även Region Jönköpings län har motsatt sig en fortsatt rekonstruktion.
På måndagen meddelade tingsrätten dock att rekonstruktionen får fortsätta, men med en tidsgräns till 19 november, då en en ny prövning måste ske.
SVT har sökt Eways vd Niclas Sahlgren utan resultat.