I ett samarbete mellan barnhälsovården och biblioteken ska föräldrarna också få hjälp att hitta rätt böcker att läsa tillsammans med barnet.
– Barn med språkstörning behöver väldigt specialiserad språkstimulans och det kan vi ge dem nu. Det blir lättare för föräldrar att gå till biblioteket och hitta ett bra material att ge barnet språkstimulans med, precis på barnets nivå, säger Marie Hallberg, logoped i Barnhälsovårdens centrala utvecklingsteam.
Recept från logoped
Sedan 2013 har Jönköpings stadsbibliotek och logopedmottagningen vid Länssjukhuset Ryhov samarbetat. Barn i tre- till sexårsåldern som har en språkstörning får ett visst urval av böcker på recept av sin logoped, beroende på vilket behov av språkträning barnet har.
Vårdnadshavaren får också tips på hur man ska läsa och träna språket med sitt barn.
– I receptet kan vi också skriva till exempel om barnet har en synnedsättning, så får bibliotekarien ta hänsyn till det, eller om barnet har intresse av dinosaurier eller har ett visst modersmål så att bibliotekarien kan hitta rätt böcker, menar Marie Hallberg.
Införs i hela länet
Sedan förra året har samarbete mellan bibliotek och logopeder testats i fem kommuner i Jönköpings län. Men nu införs det i hela länet och på onsdagen träffades logopeder och bibliotekspersonal för att få veta mer om satsningen.
– För biblioteken handlar det mycket om att vi nu får möjlighet att möta många nya låntagare som kanske inte har besökt biblioteket så mycket tidigare. Och nu har vi också ett material där vi kan ge ett bra bemötande, vi vet vilken typ av böcker barnen och föräldrarna behöver, säger Johanna Billvén, utvecklare Regionbibliotek Region Jönköpings län.
Vetenskapligt testad metod
Mellan fem och åtta procent av förskolebarnen har någon form av språkstörning och logopediforskaren Olof Sandgren, som på onsdagen föreläste för personalen, menar att högläsning tillsammans med barnet är en effektiv metod att hjälpa barnets språkutveckling.
– Vi vet att det fungerar. Man läser med barnet, man pausar vid svåra ord och förklarar dem, man anpassar sin språkliga produktion som vuxen utifrån barnets förmåga. Det finns det gott vetenskapligt stöd för, säger Olof Sandgren, forskare i logopedi vid Lunds universitet och Malmö högskola.
– Vi hoppas ju förstås att alla de här barnen som har en misstänkt språkstörning får hjälp och stöd på olika sätt. Och att de hittar in i böckernas värld och hittar till biblioteken och allt annat material som man kan upptäcka där, menar Johanna Billvén.