Av landets 21 regioner hamnar Jönköpings län på en sjunde plats. Det visar den nationella patientenkäten inom primärvård som genomförs vartannat år för att samla in patienternas upplevelser och synpunkter på vården.
– Resultatet visar att de invånare i Jönköpings län som besökt sin vårdcentral bland annat anser att det är bra tillgänglighet, att de bemöts med respekt, säger Rachel De Basso (S), regionråd och ordförande för nämnd för folkhälsa och sjukvård i ett pressmeddelande.
Frågor inom sju områden
Enkätundersökningen innehåller totalt sju stycken frågor, bland annat helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet/involvering och tillgänglighet.
– Det är förstås mycket viktigt att patienterna upplever att de får en god vård och ett gott omhändertagande och bemötande när de kontaktar sin vårdcentral, säger Mats Bojestig, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Jönköpings län i ett pressmeddelande.
Det här är den nationella patientenkäten
Resultaten av den nationella patientenkäten som görs vartannat år har som syfte att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv. Samtliga vårdcentraler får ta del av sitt eget resultat för ett förbättringsarbete.