Krösatågen har under lång tid haft problem med sina tåg av modellen Itino med beteckningen Y31/32. Efter flera bränder på tågset i Småland har problemen eskalerat. JLT behöver ha åtta tågset i trafik för att kunna trafikera alla sträckor. För en vecka sedan hade JLT tio dieseltåg och av dem var endast sex i drift, övriga fanns på verkstad.
Tidigare har länstrafiken avfärdat förslagen från resenärer om att hyra in gamla tåg i stället för att ersätta trafiken med buss. Men nu verkar det som att bolaget svängt.
– Vi kanske får köra en runda till för att se om det finns några som kan hyra ut fordon till oss. Och i så fall se i vilket skick de är i. Nu kan det dra ut på tiden mer än vad vi trodde för 2–3 månader sedan när frågan var uppe, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på JLT till P4 Jönköping.
Gamla motorvagnar
Tidigare har länstrafiken undersökt möjligheten att hyra in tågset av typen Y31/32, men den typen har inte funnits att tillgå. De tågtyper som finns på marknaden för hyra är motorvagnar av typen Y1, en tågmodell som forfarande rullar på Inlandsbanan.
Men om det ska bli aktuellt att hyra in denna typ av tåg måste de vara i kördugligt skick och uppfylla den körstandard som länstrafiken i Jönköping kräver.
– Sedan måste ju det inhyrda fordonet vara så driftsäkert att det inte står still efter några dagar, det fordonet också. För då blir det bara ännu värre, ännu dyrare och ännu mer elände för resenärerna säger Carl-Johan Sjöberg till radiokanalen.