Den 74-årige mannen fick ett sms som han uppfattade var från Nordea. Meddelandet kom i samma sms-slinga som han tidigare fått sms från banken i. Han uppmanades att ringa ett telefonnummer eftersom det skulle förekomma oegentligheter på hans konton. Vid samtalet blir han ombedd att ladda ner ett nytt Bank-ID och vilket han gör. Bedragaren lurar då till sig 156 450 kronor innan mannens bank, Nordea, uppmärksammar bedrägeriet.
Banken uppmanas betala tillbaka 144 000 kr
Banken menar att mannens agerande rent juridiskt har varit grovt oaktsamt och man motsätter sig kravet på ersättning. Men Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gör en annan bedömning. De bekräftar att mannens agerande varit grovt oaktsamt och att han därför enligt lag ska stå för 12 000 kr av den förlorade summan.
Men eftersom ARN menar att mannen inte uppfattat att det rört som om en obehörig person utan trodde att det var banken som hörde av sig,rekommenderar de Nordea att betala resterande pengar, 144 450 kronor, till mannen.
Polisen varnar för bedrägeribrott
Polisen gick tidigare i januari ut och varnade för att bedrägeriförsöken ökar i Jönköpings län. Sedan i november hade det då kommit in ett 90-tal anmälningar om bedrägeribrott i polisområde Öst.
Polisen har vid flera tillfällen varit ute och informerat äldre i Jönköpings län om att vara vaksamma mot bedrägeribrott. Se mer i klippet nedan.