– Jag ser många äldre i dag som känner sig osäkra inför kortet och inte minst när bankernas service försämras. Kontor stängs, de hanterar inte kontanter, bankomater läggs ner, det är inte rimligt.
– Riksbanken tar fram nya sedlar och mynt och det är väl för att vi ska kunna använda dem, säger Peter Persson (S).
Medvetna om den snabb utvecklingen
På Svenska bankföreningen är man medvetna om att utvecklingen av digitala betalmedel går fort fram och att det kan vara tufft för framförallt de äldre att hänga med. Men de menar samtidigt att bankerna faktiskt tar sitt ansvar.
– Det är en omfattande strukturomvandling vi ser på den här marknaden. Digitaliseringen går väldigt fort på det här området. Det finns grupper i samhället, inte minst äldre då som behöver hjälp, och dem ger bankerna särskild information och rådgivning till, säger Leif Trogen på Svenska bankföreningen.
Läs också: Allt fler nekar kontanter
Minskad efterfrågan på kontanter
Svenska bankföreningen menar och att svenskar trots allt använder kontanter i allt mindre utsträckning. Förra året gjorde privatpersoner cirka 170 miljoner swishbetalningar, jämfört med antalet bankomatuttag som låg på cirka 150 miljoner. Att betaltjänster och hanteringen av kontanter förändras, är därför en del av utvecklingen.
– Det papperslösa samhället går vi i allt snabbare takt emot. Vi går mot elektronisk post, elektroniska betalningar på en mängd områden och det är klart att det skapar en viss oro hos många medborgare. Det finns inga lagkrav varken för banker eller andra aktörer att tillhandahålla kontantservice. Men bankerna gör ändå sitt yttersta för att hjälpa sina kunder att få tillgång till kontanter på ett rimligt sätt. Bankerna fortsätter trots det minskade behovet av kontanter att ändå investera, och det är viktigt att poängtera, säger Leif Trogen.
Kritisk till avgifterna
Men Peter Persson är ändå kritisk till kostnaderna för att lämna in pengar på banken. Som riksdagsledamot jobbar han därför aktivt med frågor som rör just utfasning, avgifter och tillhandahållandet av kontanter hos bankerna.
– Jag har lämnat in en fråga till stadsrådet, när det gäller just utfasningen av gamla mynt och sedlar. Där inte bankerna tar emot dem, utan tar stora avgifter för att man ska kunna lämna in barnbarnets sparbössa. Det är fullständigt absurt, säger Peter Persson.
Men på Svenska bankförening däremot ser man det som en självklarhet att en tjänst kostar pengar.
– Kontanthantering precis som alla typer av tjänster har ett pris för sin tjänst och där sätter marknadsaktörer olika priser. Det är självklart att det finns en kostnad förknippad med att ta hand om kontanter, så det tror jag aldrig vi kommer undan, säger Leif Trogen.