Ett krav är att det i närheten måste finnas en person som kan stoppa bilen om det skulle behövas. Lastbilen har radar runtomkring sig och operatören, som styr bilen, har kameror 360 grader runtom lastbilen för att ha full koll.
– En utmaning blir att få andra bilister att lämna den ifred och inte försöka få den att stanna. Det kommer den att göra om någon kommer för nära, säkerheten är hög, sa Pierre Olsson, press och informationsansvarig på DB Schenker i samband med att tillståndet blev klart tidigare i år.
Testats under flera månader
Tillståndet gäller mellan DB Schenkers lager och terminal – där trafikens hastighet vanligtvis är låg.
Den eldrivna lastbilen som tillverkas av Göteborgsföretaget Einride kallas T-pod. I ett samarbete mellan Einride och DB Schenker har bilen sedan november testats på ett inhägnat område och nu har den alltså fått tillstånd att köra på allmän väg.
Flera försök med självkörande fordon pågår just nu runt om i landet. Men AI-professorn Niklas Lavesson, vid högskolan i Jönköping, tror att det lär dröja innan de blir vanliga på vägarna.