Planen för området Charaden 10 har varit ute på samråd och under det kommande året kommer det att tas beslut om detaljplanen, enligt Henrik Zetterholm.
John Bauersgatan kommer att förlängas och sträckningen blir från rondellen vid Erik Dahlbergsgymnasiet till Kålgårdsrondellen. Gatan kommer att få gång- och cykelvägar, en fil i vardera riktningen för biltrafik med trädplantering utmed hela gatan.
Syftet med den nya vägdragningen är att den ska omfördela en del av personbilstrafiken som går på Odengatan.
– Hur mycket trafik som omfördelas är lite svårt att säga, men de uppskattningar som gjorts visar på 2000-3000 fordon per dygn.
I den nya detaljplanen, för det som i dag till stor del är industrimark, planeras också för nya bostäder och kontor.
Fler måste åka kollektivt
Jönköping har vuxit kraftigt de senaste åren och utvecklingen ser ut att fortsätta. Något som ställer krav på trafikplaneringen.
– All den tillkommande trafiken måste hanteras inom befintligt gatunät. Vi har ett begränsat utrymme och därför måste vi fördela transportbehovet som finns.
Utvecklingen kommer enligt Henrik Zetterholm kräva att fler cyklar, går, åker kollektivt eller samåker.
Det blir fler och fler fossilfria bilar – kan man inte tillåta att fler kör bil i centrala Jönköping?
– De fossilfria bilarna är ju inte mindre i storlek, det här är framför allt en trängselproblematik, säger Henrik Zetterholm.
I klippet hör du honom berätta mer om den nya vägdragningen och när den skulle kunna vara klar.