Axel Petersson upptäckte nyligen att Jönköpings kommun satt upp pinnar som visar vägens sträckning och enligt honom var de uppsatta ”bara några meter” från fastigheten.
– Det är inte jättebra. Pinnar har de satt ut, men jag vet inte än om vägen blir av eller inte.
Han berättar att han tycker om att arbeta i trädgården och är nu orolig att kommunen kommer hugga ner delar av trädgårdsområdet.
– Och när de kommer med maskiner blir det säkert en och annan buske som blir överkörd, säger Axel Petersson.
Parkeringsförbud på Brahegatan
Han menar att det finns andra lösningar på trafikproblemen som uppstår i Gränna under sommaren, som exempelvis parkeringsförbud på Brahegatan.
– Jag tycker inte det är bra att slösa pengar på en ny väg. Det gäller ju bara tre månader per år, säger han.
Var ska turisterna då parkera?
– Det finns gott om åkermark häromkring så det går väl att bygga om en åker till parkeringsplats.
LÄS MER: Vision Gränna vill se en annan sträckning
Henrik Zetterholm, trafikchef på Jönköpings kommun, menar att det alltid finns boende och fastighetsägare som drabbas när den här typen av projekt genomförs.
– Om vi ska ta så lite ny naturmark som möjligt i anspråk blir konsekvensen att man måste lägga vägen nära befintlig bebyggelse och vissa fastighetsägare får vägen väldigt nära tomten, säger han.
45 miljoner kronor
Enligt Zetterholm har stadsbyggnadskontoret nu börjat få en uppfattning om vad den nya vägen kommer kosta.
– Vi tror det landar på runt 40 till 45 miljoner kronor, säger han.
Är det rimligt för att avlasta trafiken några månader per år?
– Ja, detta är en vägsträckning som diskuterats under väldigt många år. Eftersom den alltid varit med har bedömningen gjorts att man behöver göra något åt trafiksituationen i Gränna, säger Henrik Zetterholm.