Det är banan mellan Jönköping och Värnamo som kommer få en delvis ny sträckning via Byraum, Tenhult och Huskvarna om planerna blir verklighet. Samtidigt ska banan elektrifieras. Tanken från regionen har varit att minska restiden och öka kapaciteten.
I planerna ingår också ett nytt mötesspår mellan Huskvarna och Tenhult och en ny förbifart för inte minst den tunga lastbilstrafiken i Tenhult.
Detaljerad dragning
Nu har planerna tagit ett stort kliv framåt i och med att Trafikverket har upphandlat två företag som ska ta fram en detaljerad plan för mer exakt var järnvägen och vägen ska dras.
Under de två kommande åren ska det arbetet med detaljplaneringen pågå, men redan efter sommaren räknar Trafikverket med att kunna hålla de första samråden med berörda – grannar och markägare.
– Allmänhetens synpunkter är inte bara ett lagkrav utan vi ser också att det är en stor möjlighet att göra det här så mycket bättre. Vi vill träffa så rätt som möjligt i vårt arbete med både ny väg och ny järnväg, säger Carina Junefelt som är ansvarig för projektet på Trafikverket.
Ifrågasatt satsning
Kritiker har ifrågasatt nyttan av banan, och om tidsvinsten verkligen blir så stor som man räknat med. En granskning av SVT Jönköping har dessutom visat att kostnaderna dragit i väg för jätteprojektet, som är en av länets största infrastruktursatsningar någonsin.
Fakta Projekt Byarum-Tenhult
Byarum – Tenhult: En ny järnväg ska byggas för att möjliggöra effektiv och hållbar pendling samt öka kapaciteten i järnvägsnätet och möjliggöra för framtida godstrafik.
Huskvarna – Tenhult: Ett nytt mötesspår ska byggas för att förbättra trafikflödet och öka kapaciteten i järnvägsnätet.
Byarum – Vaggeryd: Elektrifiering och upprustning förbättrar restid och ökar kapaciteten på sträckan och i hela järnvägsnätet i Norra Småland.
Väg 842: Ny vägsträcka nordväst förbi Tenhult ska avlasta de centrala delarna.
Byggnationen av den nya järnvägen inleds enligt planerna 2027-2028, och den beräknas vara klar för trafik 2033.
källa: Trafikverket