Förra året krävde regeringen att Trafikverket skulle göra en extra kostnadsredovisning av kommande väg- och järnvägssatsningar. Detta för att se om prislapparna dragit iväg sedan året innan, då de tog beslut om den Nationella planen 2022-2033.
Ett av projekten som hade fördyrats var Värnamo-Jönköping.
Projektet som helhet – där en ny järnväg mellan Byarum och Tenhult, en mötesstation och elektrifiering av nuvarande banor ingår – hade plötsligt en väntad prislapp på 3 280 miljoner. En ökning med 462 miljoner sedan året innan.
Inte räknat in kraftförsörjning
Anledningen, uppgav Trafikverket, var att elektrifieringen var mer materialtung än man tidigare trott – dessutom hade kraftförsörjning inte räknats in i totalkostnaden.
– Det har hanterats på ett annat vis i Trafikverket. Sedan något år tillbaka ska de kostnaderna delas ut på projekten, säger Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket.
När man ska elektrifiera järnvägsbanor är ju kraftförsörjning en nödvändighet – varför räknades det inte in i totalkostnaden?
– Att vi behövde kraftförsörjning var självklart men inte hur det skulle finansieras.
240 nya miljoner
Men den största ökningen låg den nya järnvägen mellan Tenhult och Byarum bakom. 240 miljoner ytterligare behövdes till delprojektet som hade en ny prognostiserad slutnota: 2 162 miljoner. Men på ett internt revisionsmöte beslutades att pengarna inte skulle tilldelas projektet – utan att kostnaderna ska sparas in.
– Signalen tillbaka till oss som arbetar regionalt är att göra allt vad vi kan för att minska de 240 miljonerna, säger Lennart Andersson.
Den nu gällande prislappen för alla delar i infrastruktursatsningen som Trafikverket måste förhålla sig till är 3 040 miljoner kronor.
Som SVT tidigare rapporterat har järnvägsprojektet ökat med 185 procent i kostnader på åtta år.
Nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult
Den runt 25 kilometer långa järnvägen kommer gå mellan Byarum och Tenhult. Trafikverkets mål är att förbättra pendlingen mellan Värnamo och Jönköping genom att restiden ska bli mindre än 50 minuter.
Var tågen kommer stanna bestämmer tågoperatören men inget stopp planeras i Tenhult.
I oktober 2023 bestämde Trafikverket i vilket område den nya järnvägen ska gå. Under 2024 pågår en mer detaljerad järnvägsplan, fram till 2029 då järnvägen ska byggas.
Del i större projekt
Järnvägsprojektet Värnamo-Jönköping finns i regeringens nationella plan sedan 2018.
Projektet består av fyra delar:
- 25 kilometer ny järnväg mellan Byarum och Tenhult
- Ny mötesstation vid Huskvarna
- Elektrifiering av sträckan Värnamo – Nässjö
- Elektrifiering av sträckan Byarum – Torsvik
Den nya järnvägen beräknas vara klar för trafik 2033.